Processen för att utveckla digitala utbildningar är central, eftersom den utgör grunden för effektiv inlärning och kunskapsöverföring. Genom att du noggrant planerar och designar utbildningens innehåll och struktur kan du säkerställa att den är pedagogisk, engagerande, anpassad efter målgruppens behov och fokuserar på att uppfylla dina affärsmål. Dessutom skapar en välstrukturerad utvecklingsprocess möjligheter för kontinuerliga utvärderingar och förbättringar, vilket är avgörande för att hålla utbildningen relevant och aktuell. I tider av snabb teknologisk förändring är viktigt att du använder en robust och flexibel digital utbildningsprocess som du kan anpassa efter framtida krav.
1. Behovsanalys
Allt börjar med en behovsanalys. För det finns inget större slöseri än att ta fram en utbildning som inte behövs. Under det här processteget analyserar du problemet du vill lösa, beskriver det nuvarande tillståndet i organisationen och det framtida tillståndet som du vill uppnå, identifierar gapet mellan dessa för att slutligen definiera de affärsmål som din utbildning ska uppnå.
2. Design
Fokus i det här steget är att designa strukturen och innehållet i kursen. Men för att du ska kunna göra det på ett framgångsrikt sätt behöver du först bryta ner dina affärsmål i inlärningsmål och lära känna din målgrupp bättre genom att utveckla personas. Du behöver även redan här börja fundera på hur du ska "sälja" kursen genom att designa en kundresa med tillhörande försäljningstratt. Men det stora arbetet i det här processteget är att påbörja arbetet med kursplanen. Du behöver bryta ner dina affärmål i inlärningsmål för att sedan gruppera och strukturera innehållet i kursplanen så att det följer en logisk eller kronologisk ordning. Men det slutar inte där. Du behöver definiera din utbildningsapproach samt bestämma vilka utbildningskomponenter du ska använda för att uppnå dina inlärningsmål. Om du har krav på den tekniska plattformen så är det i det här steget som du definierar kraven.
3. Implementation
Implementationssteget innebär inte att du tar fram dina digitala artefakter. Den primära aktiviteten är istället att du utvecklar och färdigställer din kursplan genom att du samlar in, analyserar och dokumenterar innehållet i din utbildning. I samband med detta tar du även fram en terminologidatabas över viktiga termer där du definierar deras betydelse och visar exempel på hur de kan användas. Samtidigt detaljerar du hur kundresan skall gå till genom att ta fram en digital marknadsföringsplan för din utbildning; en plan för hur du skapar kännedom och intresse för din utbildning.
4. För-produktion
I det här steget förbereder du dig för att starta produktionen av utbildnings- och marknadsföringsmaterialet. Exakt vilka aktiviteter som ingår i för-produktionen beror på vilka digitala komponenter du valt att basera din utbildning på. Här är några exempel på vad du tar fram under förproduktionen: moodboard, manus, storyboard, grafisk guideline, ljusdesign, scendesign. kläd- och makeupdesign, ljuddesign, olika grafiska element, intron och outron, bakgrunder, videolayouter, live stream design, vlogdesign, podcastdesign, ljudboksdesign och så vidare.
5. Produktion
I det här steget skapar du ditt digitala material. Du spelar in videos, vloggar, podcast och ljudböcker, samt producerar innehållet i dina slide decks, böcker, tester och bloggar. Men materialet du skapar är inte redo att publiceras ännu.
6. Efter-produktion
Det är under efter-produktionen som du sätter samman allt material som du producerat i produktionssteget. Steget kan till exempel resultera i en podcast, en uppsättning videos eller en ljudbok. Men det finns ytterligare ett steg innan du är redo att publicera din utbildning.
7. Paketering
För att kunna publicera och distribuera dina utbildningar, hantera dina deltagare och analysera deras resultat behöver du en professionell digital plattform. Det innebär att du behöver paketera din utbildning så du kan dra nytta av alla funktioner som din digitala platform erbjuder.
8. Pilot
Innan du lanserar utbildningen och gör den tillgänglig för hela din målgrupp genomför du en pilot. Under piloten utvärderar du utbildningen och samlar på dig feedback som du sedan använder för att göra din utbildning ännu bättre!
9. Utvärdering
När du väl lanserat din utbildning så finns det ytterligare ett moment du behöver genomföra och det är att utvärdera utbildningen. Det här steget genomför du vanligtvis 3-6 månader efter du lanserat utbildningen. Målet med det här steget är att följa upp och utvärdera resultatet som utbildningen genererat och jämföra det med de affärsmål du satte upp i det första steget.
-Din digitala utbildningspartner
Mejl: info@meivertmediaproductions.se
Mobil: +46 70 532 71 90
Copyright ©2025 Meivert Media Productions

